Transformasi Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Literasi Sains: Kajian Literatur Sistematis

Metig Dwi Wahyuni

Abstract


Scientific and digital literacies are essential 21st-century competencies that play a crucial role in supporting innovative learning processes. The digitalization of instructional media has emerged as a strategic approach to enhance students' scientific literacy. This study aims to systematically review existing literature investigating the impact of digital learning media on scientific literacy from 2021 to 2024. A systematic literature review method was employed using the PRISMA protocol, with Google Scholar as the primary database and keywords digital and scientific literacy. Out of 83 initial articles, 32 met the inclusion criteria after screening. The findings indicate that the most frequently used media in fostering scientific literacy were digital comics (7 articles), e-modules (6 articles), and digital posters (3 articles). These media have demonstrated effectiveness in improving conceptual understanding, critical thinking, and student engagement. The review concludes that digital learning media contribute positively to the development of scientific literacy and are highly relevant for integration into 21st-century education practices.

 

Keywords: digitalization; instructional media; scientific literacy; PRISMA; systematic review

 


References


Alwiyyah, M., Purbasari, I., Amaliyah, F. (2024). Analisis Kebutuhan Media Komik Digital Berbasis STEM untuk Meningkatkan Literasi Media Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2). https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14296

Anayansya, Amanda Anjani. (2024). Pengembangan Media Komik Digital pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas 3 SD. Thesis. Universitas PGRI Madiun.

Aspahani, E., Nugraha, A., Giyartini, R. (2020). Rancangan Media E-Poster Berbasis Website Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah dasar, 7(2), 158-167.

Djonnaidi, S., Wahyuni, N., Nova, F. (2021). Pengaruh Media Poster Digital dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi terhadap Kemampuan Berbicara Mahasiswa. Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran, 8(1), 45-57. https://doi.org/10.17977/um031v8i12021p038

Hidayanti dan Wiyanarti. (2021). Literasi Digital: Urgensi dan Tantangan Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Sejarah dan Pendidikan Sejarah, 10(2), 155-162. https://doi.org/10.17509/factum.v10i2.39203.

Herzegovina, L., Perangin-angin, L., simbolon, N., Sitohang, R., Mailani, E. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Pendekatan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Tema 9 Subtema 3 SDN 107418 Bangun Sari Baru T.A 2022/2023. Journal of Student Development Information System, 3(2).

Kanti, F., Suyadi, B., Hartanto, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Gigital Pada Kompetensi Dasar Sistem Pembayaran dan Alat Pembayaran untuk Siswa Kelas X IPS di MAN 1 Jember. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(1). https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.7642

Lastri, Yunita. (2023). Pengembangan dan Pemanfaatan Bahan Ajar E-Modul dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3). https://doi.org/10.38048/jcp.v3i3.1914

Munfangati, Rahmi. (2021). Pembelajaran Digital. Widina Bhakti Persada.

Muslim., Munzil., Rohman, A., Kurniawati, E., Wahyuni, M. (2022). Frame work dan Item Spesification Literasi Sains AKMI. Kementerian Agama.

Kemdikbud. (2024). Kemendikbudristek Terbitkan Payung Hukum bagi Implementasi Kurikulum Merdeka secara Nasional. Kemdikbud.go.id. Citing Internet sources URL https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2024/03/kemendikbudristek-terbitkan-payung-hukum-bagi-implementasi-kurikulum-merdeka-secara-nasional

OECD. (2019). PISA 2018 Reading Framework. In PISA 2018 Assessment and Analytical Framework (p. 28). OECD Publishing.

Rahayu, Iis. (2018). Pengembangan Poster Submateri Peran Tumbuhan di Bidang Ekonomi untuk Pembuatan Muffin Pisang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(9). https://doi.org/10.26418/jppk.v7i9.29004

Riwanto, M.A dan Wulandari, M.P. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam Pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energi. Jurnal PANCAR, 2(1).

Sa’diyah, F., Rezania, V. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Poster Digital pada Materi IPS Kelas VI untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Mengajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2).

Simbolon, A., Nurjanah. (2024). Tren Penelitian E-Modul dalam Pendidikan Matematika dalam Satu Dekade Terakhir (2014-2024): Analisis Bibliometrik. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 7(3). https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i3.22840

Swastika, Windra. Pengantar Teknologi Informasi Literasi Digital & Pemanfaatan AI. Universitas Ma Chung, Malang.

Wahyuni, Sri. (2023). Penerapan Media Komik Digital Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd Inpres Mallengkeri Bertingkat 1 Kota Makassar. Skripsi. Universitas Negeri Makassar.

Xiao, Y., & Watson, M. (2017). Guidance on Conducting a Systematic Literature Review. Journal of Planning Education and Research, 39(1), 93–112. https://doi.org/10.1177/0739456X17723971




DOI: https://doi.org/10.38075/tp.v19i1.547

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Metig Dwi Wahyuni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.